Vývoj marketingové komunikace na internetu - aneb troška historie
Porovnáme-li si historický vývoj marketingové komunikace, kdy od prvních vyvolávačů, tržišť, primitivní inzerce uplynula dlouhá staletí k první inzerci v tisku a další staletí k reklamám na plakátech, v rozhlase, v televizi, je zcela nesporné, že za posledních šestnáct, sedmnáct let můžeme sledovat nejprudší rozvoj marketingově komunikačních aktivit od jejich prvopočátků. Důvody jsou zcela zřejmé. Okamžitý přístup k informacím z celého světa, stejně rychlá možnost na ně reagovat či je poskytovat, marketingová komunikace za náklady pouze na připojení, či masová kampaň cílená na statisíce uživatelů internetu přenechaná kouzlu viralu a spousta dalších možností a nových příležitostí. Rok 1994 odstartoval novou éru marketingové komunikace. Téměř sedmnáct let objevujeme nové a nové možnosti marketingové komunikace na internetu.
Časový přehled zásadních událostí ovlivňujících vývoj MK a internetu * Nemusí obsahovat všechny důležité milníky, jedná se především o přehled sloužící pro potřebu zorientování se v historickém vývoji. |
|
Marketingová komunikace |
Internet |
Starověk - např."ochranné známky" - Mezopotámie, Egypt |
|
Středověk - cechovní značky, vyvolávači, vznik trhů |
|
1630 - Francouz Théophraste Renaudot - La Gazette de France - 1. reklama v tisku |
|
18. století - Anglie - inzerce součástí novin |
|
České země - 20. 2. 1790 – ZÁVĚSEK - inzertní prostor |
|
1833 New York, nový typ novin - SUN, vydáván i se složkou sdělení, snížení ceny jednotlivých výtisků |
|
Průmyslová revoluce - 1841 vzniká v USA první profesionální reklamní agentura. U nás vznik inzertních kanceláří konec 19. století. |
|
První globální reklamní kampaň zahájil 22. 8. 1901 výrobce ústní vody Odol Karl August Lingner |
|
2. 11. 1921 – 1. pravidelné rozhlasové vysílání na světě – spol. Westinghouse v USA |
|
30. léta - první kinoreklama |
|
29. srpna 1939 Anglie - 1. veřejné televizní vysílání |
|
1941 první komerční vysílání v USA, 1966 zahájení reklamního vysílání v TV u nás |
|
50. léta - zapojení výzkumu |
1957 první družice - Sputnik |
60. léta - vznik account planningu |
1969 vytvořena experimentální síť ARPANET |
70. léta - oddělení mediálních agentur |
1972 R.Tomlinson 1. e-mailový program |
80. léta - rozmach promotional marketingu - novinkou např. 1984 guerilla marketing - nové kanály propagace (např. POS, apod.) |
1980 experimentální provoz TCP/IP v síti ARPANET |
1983 TCP/IP přeneseno do komerční sféry (Sun) |
|
1985 první komerční služby |
|
1987 vzniká pojem Internet (27 000 počítačů v síti) |
|
1989 Tim Berners-Lee -návrh vývoje WWW |
|
90. léta - zákaznicky orientovaný marketing, - vzniká marketing služeb - 1994 počátky komerčního využívání internetu - ambientní marketing (1999, VB) |
1992 formální připojení ČSFR k internetu 13. února |
1993 Mosaic, první WWW prohlížeč |
|
1994 komercionalizace internetu |
|
1996 Seznam.cz - první použití bannerové reklamy v ČR (1994 ve světě- spol. AT&T) |
|
1997 Webová prezentace CK Fischer; Virtuální obchodní dům firmy INET |
|
21. století - informační společnost, komplexní marketing a komunikace, holistický marketing |
Sestaveno na základě: SUCHÁNEK, Marek, 2010; KAŠÍK, Milan; HAVLÍČEK, Karel, 2009, str. 218; dále zápisky z přednášek doc. Pavlů na VŠFS.
Zdroj: Rambousková Dana. Internet a jeho marketingové komunikační možnosti : Diplomová práce. Praha : Vysoká škola finanční a správní, o.p.s., Fakulta sociálních studií, 2011. 100l. Vedoucí diplomové práce prof. PhDr. Dušan Pavlů, CSc.